Ny dag - nya möjligheter


Första semesterveckan var vi på Gräsö och tältade en natt. En bild säger mer än tusen ord och visst syns det att de trivs nära vatten:D


Igår tränade jag första passet med hundarna. Det gick över förväntan med Gizze. Han är alltid taggad när vi har haft ett uppehåll men lägg till ost som godis, det ger optimala förutsättningar. Vi körde lite linförighet tilll att börja med och han gick som en smäck. Det var t o m folk som stannande och fascinerades av den lilla hunden som oxå var lydig:) en hundägaare stannade och frågade om träningstips till sin lilla valp. Hon tänkte att den var för liten att träna med överhuvudtaget, var ngn slags chihuahua-blandning men det är aldrig för tidigt att börja träna. Inkallning kan man med fördel börja träna redan med sin åtta-veckors valp. Det är viktigt att de lär sig sitt namn tidigt och att de ska hålla koll på dig och inte tvärtom. det resulterade iaf med att hon blev mer sugen på att träna med sin lilla hund när hon såg oss:)

Få Stella gick träningen inte så bra som tidigare i våras men det är helt kopplad till hennes ryggskada. Viljan är det inget fel på men den är snarare för stark just nu får att det vi ska kunna gå framåt med träningen. Planen för henne är att bara mjukstarta i höst och sen avancera till nästa vår och kanske starta till nästa höst efter hon har haft sin valpkull hos uppfödaren.

Det är jättekul att höra av er andra som har pomeranian därute och tränar och aktiverar dem. Vad upplever ni som svårt med träningen? Är det storleken, motivationen eller kunskapen som brister? Vore kul att få flera att uppmärksamma rasen som utmärkt träningskompis och se flera duktiga pomeranians ute på tävlingsplanerna:D

träna på!

Kommentarer
Postat av: Emma, Gimli & Midas

Hej igen.

Jo självklart ska vi fortsätta träna! Jag skulle älska att få ett LP 1 på min Gimli! Vårat största problem är dock att hålla fokus så länge. Inte bara Gimlis problem utan mattes med så vi har en del att jobba med... Hihi

2009-08-11 @ 12:54:07
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=luling
Postat av: Emma, Gimli & Midas

En sak till! Om du har lust får du gärna skriva lite om lydnad och er träning och maila mig så kan jag lägga upp det i bloggen på aktivpom.se. Den sidan har vi ju startat för att inspirera folk till att träna med sina små hundar och det är kanon med lite nytt material från nån som verkligen håller på!

Maila till [email protected] i så fall.

2009-08-11 @ 13:00:21
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=luling
Postat av: Anneli

Härlig läsning!

I slutet av juli gick jag en intensivkurs i tävlingslydnad med min pom hos UHV, riktigt roligt tyckte nog både jag och min Maya att det var, men svårt.

Det jag ser som svårast med lydnaden är nog apporten och motivationen hos Maya, koncentrationen är väl inte på topp med så "tråkiga" moment. Mycket lättare att motivera agilityn, där hindrena i sig är belöning. Några tips? :-)



/Anneli

2009-08-17 @ 13:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0