Multi-roadtrip i mälardalen

Den här veckan är jag och hundarna ute och åker och hälsar på släkt och vänner. Resan började mot Eskilstuna där jag träffade en kompis ifrån veterinärprogrammet. Trevlig rundtur och i stan och vid Sundbyholms slott blev det i måndags och det är trevli stad. God mat har det oxå blivit och även gott fika:). 

Idag bar det iväg till Taxinge för att hälsa på lillesyster på hennes jobb. Blev gott fika även där men den tänkta rundvandringen vid Taxinge slott uteblev då det började regna precis när vi skulle gå ur bilarna. Får spara kakbufén till senare. Nu är jag hemma hos föräldrarna i Rydbo saltsjöbad och stannar tills imorgon. Sedan blir det vidare färd i Sthlm.

Tänkte att jag skulle skriva lite om träning när det gäller en pomeranian. Jag försöker att köra korta pass för att hålla motivationen uppe. Kanske bara två-tre moment och sen blir det lite vila. Det underlättar om man har två hundar. Då kan  man varva och binda upp den ena hunden vid ett träd och låta den ladda inför nästa lilla träningspass. Mina två hetsar varandra i att vilja jobba med mig vilket gör att jag får en bra motivationen i träningen. Det fungerar bäst när momenten i princip sitter och det är mängdträning som gäller. Handlar det om att träna in ett moment från början är det lättare om de skiljs åt annars upplever jag iaf att de har svårare att koppla det vi ska göra. Sen är det som vid all annan träning att det krävs att man själv tycker att det är roligt. Hunden känner direkt på sig om man själv känner sig tvingad att träna. Den träning som håller i längden och ger ngt är den som är rolig för tränaren

Sen en helt annan sak. Jag tycker att det saknas ett hundcafé i Uppsala. Det finns ett i Sthlm och det var jättemysigt att kunna ta med sig hundarna en kall vinterdag och dricka en kopp varm choklad. Är det någon annan som känner samma sak som jag? Vad tror ni att det finns för intresse för ett sådant café? Eller ännu bättre är det någon som känner sig manad att starta ett? Jag skulle bli er trognaste kund:)





Kommentarer
Postat av: Emma, Gimli & Midas

Hej

Tänkte bara förvarna dig om att jag kommer till Uppsala och pluggar nästa höst och då vill jag och Gimli ha lydnadstips!! ;-)

2009-10-02 @ 22:13:51
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=luling
Postat av: Theres

Det finns faktiskt ett hundcafé i Uppsala =) De öppnade i maj i år. http://www.uhac.se/cafe.html

Kan rekommendera det varmt! Det drivs av föreningen Uppsala Hund- och Aktivitetscenter som även håller i kursverksamhet! Kom och hälsa på oss! =)



Den här artikeln publicerades i UNT idag, du kanske har sett den? =)

http://www.unt.com/uppsala/ett-fik-for-fyrbenta-vanner-1037888.aspx



Hälsningar Theres

2010-09-10 @ 23:11:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0