Sista dagen på praktiken, en lyckad sådan:)!!

Idag var det sista dagen på praktiken innan veterinären gick på tre veckors semester semester och idag klaffade allt perfekt Jag lyckades ta ett ordentligt blodprov till ett borrelia/anaplasma-prov vilket kändes sporrande för resten av dagen. Efter det var det var det två hundkastrationer varav den senare skulle jag få hjälpa till med. Vid den första gällde det att försöka se och lära så mycket som möjligt. Först putta upp testikeln till medianlinjen, skära till rätt hinna, pluppa ut den, få bort resterande hinnor som var i vägen, göra diverse krossfåror, knyta av, klippa av, se till så att det inte blöder och så göra likadant med testikeln nr 2! Efter det var det bara att sy ihop såret men allt är alltid lättare sagt än gjort. När hund nr 1 var avklarad och hund nr2 på väg in var det min tur att prova. Jag såklart väldigt nervös men, jag lyckades hitta rätt hinna på den jag fick pröva på, det gick bra med trubbigt våld, knyta och bli av med hela kulan. Jag fick t o m sy några stygn när det var klart:)

Lite senare på eftermiddagen kom det in en katt med ett fult sår och jag fick sy fast dränaget och det såg faktiskt helt ok ut, jag tror att det här med att sy är min grej, har man haft MVG i syslöjd så har man:P

Dagen skulle avslutas med en kattkastration och eftersom att jag har lyckats skära upp större kärl i testikelarna flera ggr utan att veta vad jag gör för fel kändes det extra nervöst. MEN nu kom jag på vad jag gjorde för fel, när man skär upp testikeln är det viktigt att man inte släpper kontakten med skalpellen mot huden(det gjorde jag inte...) men just det sista snittet innan testikeln pluppar ut skar jag en mm för långt och det räcken för att kommar ner till kärlen. När jag fick den aha-upplevelsen och den sista testikeln blev perfekt snittad kändes det som att all nervositet gällande kattkastrationer blåste bort och försvann. Pust...

Skönt att uppehållet slutate kyckligt och att ha självförtroendet på topp för en stund!!

Kram på er alla människor därute som tror på mig:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0