Resten av Skaraveckan

Torsdag: Besök hos en mjölkkobesättning som var KRAV-godkänd. Det var väldigt intressant och se ett lösdrift- system och överlag är det bättre att köpa KRAV-märkta produkter med den haken att kalven tas ifrån modern efter 4 dagar i KRAV-besättningar jämfört mot konventionell djurhållning då kalven tas ifrån kon redan första dagen. Det är att föradra att ta bort kalven redan första dagen, ko och kalv hinner inte bilda några band och kon tror att kalven var dödfödd och kalven hinner inte präglas på modern. Men det finns fördelar och nackdelar med alla system.

Fredag: Besök i värphönsbesättning. allt jag kan säga är att alla borde köpa KRAV-ägg. Hönorna är frigående med tillgång till bete under större delen av dagen och en vinterträdgård under natten. SKillnaden i pris är inte särskilt stor när det gäller att köpa äggkartong att all borde dtödja en bättre djurhållning. Att köpa äggen är faktiskt det lätta, det svåra är att välja bort bröd och alla processade produkter som innehåller ägg från sämre produktionsformer.
    Under eftermiddagen besökte vi en fårbesättning och även det var mycket lärorik. Lammen hölls i större grupper än t ex grisar och slutsumman av hela veckan är att grisar är de djur som har det sämst under sin korta effektiva livstid. Tänk på att köpa svenskt griskött i alla fall. Utomlands har djuren det ännu sämre med fler djur per kvadratmeter.

Nu är jag hemkommern och helt slut. Bara en vecka kvar på terminen och det är mycket kvar att hinna med.

kram

Kommentarer
Postat av: Sofie Zanders

Hej Angelica,

Vad roligt att du tyckte om lilla Venice, hon är den där hunden som man önskar att man aldrig hade sålt, men som man vet aldrig skulle ha kunnat få det bättre.
Hon är sin mattes ögonsten och har visat sig så bra för henne på utställningar.
Detta var det första Certet som plockats av en av mina egen uppfödda hundar (vilket jag tar som en stor bedrift, med tanke på att jag bara fött upp i lite över 2 år), så det är en riktigt roligt dag för mig!
Dock har hennes ägare ingen kamera, så jag får försöka besöka henne nu i veckan och ta lite fina bilder av henne till hemsidan =)
Om du råkade få lite fina bilder av henne från din vistelse där skulle jag bli jätteglad av att få se dom =)
Hur gick det för dig o dina sötnosar?

Kramar från Sofie

2008-05-25 @ 22:08:31
URL: http://www.solidheartpomeranians.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0