Skaraveckan

Denna vecka har vi undervisning i Skara i ämnet husdjurshygien vilket och jag updaterar direkt ifrån Skara. Dock har jag dragit på mig en dunderförkylning men ambitiös student som jag är, gäller det att gilla läget och bunkra med alvedon och nässpray.

Måndag: Avresa från Ultuna 7:30. Det var egentligen alldeles för tidigt att gå upp innan sex för att hinna med alla vanlig morgonsbestyr men det var bara att gilla läget. Bussresan toch 4,5 h och det var inte utan träsmak jag kom fram till Skara för att fortsätta dagen i sittande ställning med föreläsningar om slaktkyckling och värphöns. Det var intressant att höra om men det tidigare schemat hade varit bättre då vi skulle ha besökt en slaktkycklingbesättning denna eftermiddag

Tisdag: Förmiddagen spenderades ute på Uddetorps naturbruksgymnasium med föreläsningar om "Inhysning och djurhälsa hos gris". Det roliga med denna vecka är att föreläsarna är så ambitiösa att man vill lära sig mer om just deras och allas ämnen. Det finns så mycket forskning kvar att göra när det gäller inhysning av både svin, nöt och höns. Eftermiddagens händelse var ett besök på en svinbesättning utanför Skara och även det var mycket intressant. Hälsan hos slaktsvin kan förbättras väldigt mycket och det mesta beror av miljön. Ekonomin är väldigt viktig inom genren produktionsdjur och samhället borde verkligen informeras mer om hur maten egentligen kommer till deras bord. Det är konsumetera som i slutändan påverkar produktion och med detta även djurhälsan.

Onsdag: Jag var i den halvan av klassen som idag skulle besöka ett slakteri. Detta slakteri är Skaras största arbetsplats med 750 anställda på 50 olika yrkeskategorier. Om inte det får er att förstå hur stort det var kan jag nämna siffror som att de slaktar 2600 grisar/ dag, per dag bara! 300 nötkreatur och sen vet jag inte hur mycket får de slaktar. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera när jag kom dit, men jag visste att det var själva avlivningen jag var mest rädd för. Hur den skulle gå till, och man skulle uppleva djurhanteringen. Hantering av köttet handlar om ren livsmedelshygien medans hanteringen av djuren innan kändes mycket viktigare för mig.
       Vi fick börja med att gå in till styckning av svin. Det upplevdes som väldigt konstigt att djuren hängde i rader i taken och en slaktkropp som hänger i bakbenen upplevs som mycket strörre än det levande djuret och väldigt fel. Vi fick se djuren precis från det att de var avblodade tills det att slaktkroppen bara bestod av kött. Det följde löpandeband-principen där sökert trettio arbetare stod i rad för att utföra styckningen. Det var också viktig att bandet aldrig stannade ocg därför hade man olika team som roterade. I samma veva fick vi även se hur nötkreaturen styckades och jag kan lova att en sådan slaktkropp som hänger upp och ner inte är att leka med.
       Vi fick till slut även följa med in i djurstallarna och se bedövning och avblodning. Det som kändes viktigt att ta med sig därifrån var att det är bättre även för nöt att drivas gruppvis fram till bedövning likt det systemet hos gris.
      Eftermiddagen spenderas med föreläsningar om mjölkkor som är målet för morgondagens studiebesök.

Nu är jag så trött som man kan vara efter en sådan dag och ska försöka att dra mig tillbaka till vandrahemmet.

Glöm inte att se Eurovision Son Contest semifinal imorgon med Charlotte Perelli, SVT1 21:00!

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0