Onsdagsträning

Det gick riktigt bra idag på onsdagsträningen. Ledaren hade själv en liten hund och erfarenhet av träning med en liten hund. Stella har mycket bättre position nu än tidigare och det är för att jag har bestämt mig för att hennes position ska vara längs med mina skor. Hennes framtassar ska inte sticka fram före mina skor och hennes baktassar få inte sticka ut bakom mina skor. Det betyder att jag mer konsekvent ger henne beröm i rätt position. Sen är det oxå viktigt att man bestämmer sig för hur långt ifrån mina skor jag villl att min hund ska sitta. Jag vill att min hund sitter så nära att jag inte ser något gräs emellan mig och henne. jag skrev ävenb senast om hur viktigt det är med vilken fot som startar och avslutar en linförighet eller fritt följ. Jag har valt att alltid starta med höger fot och alltid avsluta med vänster fot. Det betyder att hunden har några tiondelar av en sekund extra på sig att reagera på att jag börjar gå (eftersom att hunden hunden följer det vänstra benet), det betyder oxå att hon har lite extra tid på sig att reagera på att jag har stannat med den högra foten innan den vänstra stannar paralellt. I höger- och vänstersvängar är det lite svårare att förklara hur man ska planera sina steg. Jag tror att det blir bättre om jag försöker göra en skiss istället...för bli mitt nästa inlägg.

Jag har även råd om hur jag ska kunna träna bort att Stella lägger sig snett i läggande och sätter sig upp snett vid sättande. Det är att träna med en leksak som ger dragning åt motsatt håll. Hon lägger sig förmodligen snett för att hon vill ha kontakt med mig och se mig bättre men om hennes dragning är precis delad mellan mig och leksaken som ligger på varsin sida om henne så är teorin iaf att dragningskraften blir lika stor åt båda håll i och att hon lägger sig rakt emellan. Återstå att se om det ger reslutat.

Dags att gå och lägga sig:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0