Lydnadsträning för små hundar

Nu var det länge sen det uppdaterades här men det har varit mycket att ställa om sedan studierna numera är på praktiskt stadie alltså klinikverksamhet. Långa dagar och sedan plugg när man kommer hem men visst är det värt det... alla gånger.

Men här tänkte jag fortsätta att förklara hur jag tränar lydnad med mina hundar som inte är så stora. Först tänkte jag beskriva höger om halt. Som sagt tidigare ska man i största möjliga mån tänka på att börja med höger fot för att få hunden några extra tiondelar av en sekund att reagera. Vad gäller träning inför momentet linförighet/fritt följ är det viktigt att svänger och halter ser så lätta och snabba ut som möjligt för att få högsta möjliga poäng. Höger om halt är lite enklare för hunden då den ska följa vänster ben och för att få det se så snyggt ut som möjligt är det bra att stanna på samma linje man kommer ifrån. Det betyder att man vinklar höger fot 90 grader när man ska göra halt för att i princip stanna på samma spår.

När det gäller vänster om halt kan man bara bakvända höger om halt och vinkla vänster fot 90 grader och sedan stanna. Detta kräver dock att hunden är 100% med för att kunna svänga rumpan 90 grader och sätta sig snyggt. Därför har jag börjat hinta till hunden här att det är dags for vänstersväng eller vänsterhalt. Jag vinklar därför vänster fot ca 45 grader inför svängen innan sätter sedan ned högerfot 90 grader på samma linje jag kom ifrån och därför kan vänster fot bara slinka in och hjälpa hunden till ursprungsposition.





Det underlättar för hunden om man konsekvent startar med samma fot och konsekvent avslutar halten med samma fot, alltså i dessa halter stannar vänster fot sist. Det är vänster ben hunden ska följa och om den ser att höger fot redan stannat kan träna hunden i att förstå att det är dags för halt.





När det är dags för helt om marsch eller helt om halt gäller det oxå att upprepa samma gångmönster för att en liten hund ska känna sig söker och kan försutsäga var den stora människan ska någonstans för att kunna hålla sig så nära som möjligt.

Träna på ni därute med mindre hundar!!








Kommentarer
Postat av: Emma och pomkillarna

Hej du

Vad bra att du kommer med tips om fotplaceringen! Jag har haft problem med just detta när jag ska träna och de jag har frågat har inte kunnat svara på hur man ska göra för att underlätta fös sin lilla hund. Ska tilläggas att det är ganska dåligt med småhundsekipage på lydnadsträningarna hos oss och de flesta är mer nybörjare än jag är så de är inte till någon större hjälp!

Hoppas det är ok att jag lånar dina skisser så jag kan kolla igen på dem emellanåt?



/Emma

2009-12-14 @ 18:29:27
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=luling
Postat av: Therese

Hej hej är jätte sugen på att skaffa en pom. då som mest sällskapsdjur och kanske lite skoj agillity för att stimulera hunden. Men min fråga är hur gör man om man ska göra hunden rumsren? Har varit runt hundar förr men den minsta jag var med var upp emot 6 månader och då var det redan rumsren. har sökt lite om det men blir inte så mycket klokare. Mina funderingar är jue också hur gör folk när man tar hem hunden ? jag menar du har jue självklart tagit semester men efter dom 4 ra veckorna hur gör du då ? du kan jue inte lämna hunden ensam i så liten ålder medans du jobbar tex. och hunddagis tar inte emot förens hunden är 6 mån vanligt vis. så hur gör man om man är ensam och skaffar vovve o ska "pott träna" samt efter den semester period ?

2011-03-09 @ 10:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0